Dantų ėduonies prevencijos projektas ,,Graži šypsena“

Vaikų sveikata yra labai svarbus dalykas, mes suaugę privalome rūpintis, kad mažieji augtų sveiki. Tėvai ir auklėtojai visomis priemonėmis stengiasi apsaugot savo vaikus nuo negalavimų. Privalu rūpintis ne tik bendra sveikata, bet ir dantukais. Prižiūrėti dantis būtina pradėti nuo pat mažumės, tik išdygus pirmajam.

Šiomis dienomis vaikų dantų higiena kelia nerimą. Tyrimais išaiškinta, kad Lietuvoje beveik 70 proc. trimečių ir daugiau kaip 90 proc. šešiamečių vaikų dantų jau pažeisti ėduonies. Šie skaičiai iš ties parodo didelį šios problemos mąstą. Tėvai negali vieni visokeriopai pasirūpinti vaikučių dantukų sveikata, dėl to kovoje su šią problema tėvai ir pedagogai privalo susivienyti ir ugdyti mažųjų supratimą apie dantukų priežiūra.

Ikimokyklinio amžiaus vaikai, ypač priešmokyklinukai, jau gana gerai išmano asmens higienos taisykles, “draugauja” su muilu bei rankšluosčiu, dantų šepetuku ir pasta. Puiku, kad jie jau neblogai žino, kokiomis higienos priemonėmis reikia naudotis. Tačiau higienos taisyklių išmanymas turi virsti įprasta vaiko elgsena, t.y. įpročiu. Būtina pratinti vaikus, be jokių išlygų, kasdien atsikėlus ir prieš einant gulti valytis dantis, pavalgius, išskalauti burnytę vandeniu, kad neliktų burnoje maisto likučių ir t.t. Suaugusiems prižiūrint ir nuosekliai reikalaujant, ilgainiui toks elgesys taps savaiminis.

Norėdamos formuoti teisingą vaikų bei tėvų požiūrį į dantų ir burnos ertmės priežiūrą, darželio pedagogės Agnieška Makevič, Žana Janovič, Jolanta Kaušinytė, Ivanesa Žilevič, bendradarbiaudamos su visuomenės sveikatos biuro specialiste Marina Pavilovskaja, dalyvavo Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro organizuotame projekte ,,Graži šypsena“. Projektas vyko nuo 2017 m. rugsėjo 26 d. iki 2017 m. gruodžio  1 d.

Projekto tikslas – gerinti vaikų burnos sveikatą, mokyti taisyklingai prižiūrėti dantis. Įgyvendinant projekto tikslus siekiama, kad ugdytiniai:

  • gautų žinių apie dantukų saugojimą ir stiprinimą;
  • formuotų įgūdžius burnos higienos palaikymui ir tinkamai mitybai;
  • kasdien prižiūrėtų dantukus.

Projekto metu buvo organizuojamos įvairios veiklos, kurios pratina vaikus rūpintis savo dantukais, išsaugoti juos sveikus ir gražius.

Mūsų grupės vaikučiai 5-6 metų amžiaus, tad ieškojome ir taikėme įvairiausius būdus, kaip perteikti, sudominti ir suformuoti sveikos mitybos, gerus dantų priežiūros įgūdžius. Vedėme vaikams sveikatos valandėles: ,,Mano dantukai”, ,,Kaip išsaugoti sveikus dantukus”, ,,Kodėl dantukai  genda”, ,,Dantukų sandara”, ,,Sveikas maistas” ir kt. Naudojome vaizdinę medžiagą, kur praktiškai rodoma kaip valytis dantis. Rodėme vaikams filmukus, kurių metu paaiškinama, kodėl genda dantys, kas atsitinka, kai jie sugenda, kaip reikia maitintis, kad negestų dantukai ir t.t.

Vaikams labai patinka savo įspūdžius išreikšti meninėmis priemonėmis, todėl darželyje organizavome piešinių parodą ,,Gražiausias dantų šepetėlis“. Darbeliai buvo itin vaizdingi, kūrybiški. Taip pat organizavome nuotraukų parodą ,,Gražiausia šypsena“. Viso projekto metu kūrėme su vaikais  knygą ,,Sveiki dantukai“.

Vaikai atliko įvairias užduotis, žaidėme mokomuosius-kūrybinius, vaidmeninius žaidimus. Ugdytiniams labai patiko kolektyviniai darbai „Linksmas dantukas ir liūdnas dantukas“, „Sveiko maisto piramidė“. Labai susidomėję vaikai žiūrėjo filmukus „Ėduoniukas ir Bakteriukas“ ir „Daktaras Triušis“. Po filmukų peržiūros daug kalbėjomės ir diskutavome, vaikai piešė filmukų herojus.

Džiaugiamės, kad turėjome galimybę dalyvauti projekte. Taip pat norėtume paskatinti ir kitas pedagoges dalyvauti tokio pobūdžio projektuose.

Ikimokyklinio ugdymo auklėtoja metodininkė Agnieška Makevič